A Páterdombi Szakképző Iskola Fahéj csapatának részvétele az Online Demokrácia Activity elnevezésű középiskolás diákok számára szervezett országos vetélkedőn

Részletek a versenykiírásból

„Az O:DA középiskolások játékos társadalomismereti versenye, melynek célja az állampolgári mentalitáskultúra és kompetenciák formálása, fejlesztése. A játék két modulból – egy online és egy face to face szakaszból – áll. Mindkét részében a demokráciákra jellemző állampolgári lét kérdéseit, nem egy esetben dilemmáit járjuk körül, és – bár különböző módon, de – mindkettőben fontos szerepet játszik az online világ, az online kommunikáció…

A játék kapcsolódik ugyan a politikához, hiszen a politika nem más, mint a közösség ügyeivel való foglalkozás, a másik ember sorsával való törődés, tehát ebben az értelemben az O:DÁ-ban politizálunk, de nem pártpolitizálunk… Hisszük és valljuk, hogy a demokráciának vannak közös értékei, a játékban is ezeket képviseljük, nem pedig azokat a dolgokat, amelyek elválasztanak egymástól.” (http://www.teddoda.hu/a-verseny)

A versenyhez kapcsolódó élmények, tapasztalatok, észrevételek

A versenykiírás szellemisége és a meghirdetett díjak egyaránt vonzóak voltak a jelentkezők számára. (Az első hat csapat tagjai értékes informatikai eszközöket, az első három helyezést elérők pedig brüsszeli utat nyernek…) Három szakközepes osztály diákjaiból egy nap alatt összeállt a Fahéj csapat.

A versenyre való felkészülést segítette a 2013. szeptember 28-án tartott budapesti mentorkonferencia, melynek során nem csak a szervező Barankovics István Alapítvány filozófiájáról, a kezdeményezés motivációjáról, céljairól esett szó, de több értékes előadás hangzott el a generációs különbségekről (X-Y-Z!), a fiatalok szubkultúráiról.

A csapatalakítás folyamatát felgyorsította az előzetes feladatok sora: többek között politikai gondolkodók, filozófusok, nagyformátumú politikusok képeit, szövegeit kellett felismerni, angol nyelvű számítógépes játékban kellett várost vezetni, pontokat gyűjteni. Az időben jelentkező csapatok „népszavazással” döntötték el, hogy a szervezők az eredetileg harminc csapatra tervezett vetélkedő résztvevőinek számát a később jelentkezések elfogadásával növelhetik-e.

Az előzetes feladatok 24 órás megoldási határidejének betartása is nehéznek bizonyult, de csak ezután következtek az online fordulók izgalmai.

Az online fordulók feladatainak részletes leírása a következő linken olvasható:

http://www.teddoda.hu/feladatok

 

A logótervezés, a csapatalakító okirat, a bemutatkozó videó elkészítése után az önkéntesség kipróbálása következett. A Családok Átmeneti Otthona számára szerveztünk adománygyűjtést, ill. az ott élő gyerekekkel terveztünk közös foglalkozást. A harmadik fordulóban pedig megismertük „egy hétköznapi hős” tevékenységét, Hadászi Ágnes tanárnővel beszélgettünk a gyászfeldolgozó csoportok, foglalkozások vezetéséről, ill. a KoroKan masszázs módszerének továbbadásáról. Akciótervünk fő célkitűzése: Hadászi tanárnő segítése diáktársaink veszteségfeldolgozással kapcsolatos mentalitásának alakításában…

A feladatok elvégzése minden csapattag állandó jelenlétét, sokféle tudást, ill. a támogató erők összpontosítását egyaránt igényelte. Hamar kiderültek az angoltudás, a médiaismeret, az informatikai, technikai felkészültség hiányosságai.  Talán a szervezők sem számoltak vele, hogy a Z generációt sem lehet egységesen internetfüggőnek, szenvedélyes bloggernek, fotósnak, kommentelőnek tekinteni. Egy szakközépiskolában pl. nincs médiaismeret óra, s bizony akad, akinek korlátozott az internet-hozzáférése, nincs mindenkinek „okostelelefonja”, nem olyan könnyű megbízható videókamerához jutni. De az is kiderült, hogy lelkesedéssel, összefogással, spontán megoldásokkal, kreativitással sok mindent pótolni lehet. Kiderült, hogy ma is fontosak a személyes találkozások, de az online kapcsolatok, közösségi oldalak révén is lehet segítőket, támogatókat találni – fiatalok és idősebbek körében egyaránt. A verseny fordulói során az önkéntes munkák sokféle területével ismerkedhettek meg a résztvevők, maguk is kialakítottak tevékenységformákat, ill. hasznosíthatták az általuk felfedezett hétköznapi hősök példáját, tapasztalatát. A különböző típusú feladatok között a 2-3 ezer karakteres esszék, reflektáló, elemző szövegek megírása is kihívást jelentett. A diákok tapasztalhatták: más csinálni valamit, és megint más beszélni, értekezni róla…

Az időnként emberpróbálónak tűnő feladatok bizonyították az összefogás, az együttműködés, a másokra odafigyelés hasznosságát. Örülhettünk a második forduló utáni 11. helynek, s szomorkodhattunk a harmadik fordulóban készített „hallhatatlan” videófelvételek miatt…

A szervezők játékos megoldásai („teddoda”, „idesüss” stb.), ill. a tíz szakértőből álló zsűri alapos munkája – nemcsak a korrekt pontozás, de a részletes, sok szempontot érvényesítő szöveges értékelés is – segítette a csapatok munkáját.

Az utolsó online forduló feladatainak kihirdetésére 2013. november 18-án került sor. Ezúttal a valóság és a média kapcsolódása, a tömegkommunikáció pozitív és negatív hatásai, pl. a manipulációs technikák alkalmazása a téma.

A Fahéj csapat mindenkinek ajánlja, hogy próbálja ki magát az ODA várhatóan tavasszal kezdődő következő szériájában!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: