Diáknap a Báthoryban

DSCF2192A Páterdombi Szakképző Iskola fennállásának 60. évfordulója alkalmából sokféle izgalmas programmal várta diákjait. Iskolánk számos tanulója vett részt a sporteseményeken, de az önismereti játékok és különböző szakmai előadások iránt is nagy volt az érdeklődés. Aki mozogni szeretett volna, választhatott a focitorna, a Zumba és a CrossFit között, kipróbálhatta magát kosárlabdában, súlyemelésben, de használatba vehette az új konditerem eszközeit is.

A lányok a latin alap dance-t próbálhatták ki Gáspár Katával, aki az XXL Fitness és Wellnes Központból érkezett. A résztvevők pár alaplépés elsajátításával próbára tehették ritmusérzéküket, fizikai állóképességüket.

A fiúk Hencz Gábor CrossFit edzésén tesztelhették kitartásukat. A szenvedélyes előadótól megtudtuk, hogy a CrossFit egy Amerikából származó fitness rendszer, amelyet Greg Glassman hozott létre 2000-ben. A legkomplexebb és legmegterhelőbb mozgásformák csoportjába sorolható. Művelői inkább filozófiának nevezik, ugyanis közben nemcsak az emberi test, de a lélek is komoly változásokon megy keresztül. Célja olyan funkcionális erő kialakítása, amit a való életben is kamatoztathatunk. Olyan koncentrációt, kitartást, tüzet, ugyanakkor lelki nyugalmad ad, melyre kevés sport képes. Az egész testet átmozgatja a lábujjtól kezdve, egészen a nyakig. Annyiban tér el a testépítéstől, hogy közvetlenül egymás után kapják a terhelést testünk különböző pontjai. Gábor nem kímélte a résztvevőket, akik másnap hatalmas izomlázról számoltak be.

Eközben a péktan műhelyben a nebulók különböző péksüteményeket készíthettek. Rengeteg szép munka született: fonott kalács, csiga, kisebb-nagyobb cipócskák, kiflik.

Az ebédlőben Tóth Endre mesterszakács azt is megmutatta, hogyan lehet hagyományos alapanyagokból (csirkemellből, sajtokból, kölesből, hajdinából és zöldségekből) nagyon gyorsan, nagyon finom és egészséges ételeket készíteni.

Ezen a napon avattuk fel az iskola szabadidőparkját is, ahol szalonnasütés és bográcsozás várta az éhes diákokat. Szakoktatók segítségével a kerti sütés-főzés vidám hangulatát teremtették meg az udvaron. A bográcsban paprikás krumpli rotyogott, az új mobilkemencében pedig tökipompos, kacsacomb és oldalas sült. Az egész környéken érezni lehetett az ízletes ételek illatát, mely odacsalogatott minden éhes szájat.

Iskolánk pályázati pénzből új konditermet alakíthatott ki, ennek avatására is sor került a diáknapon. Kipróbálhattuk a különböző sportszereket, és boldogan vettük tudomásul, hogy ez is nekünk készült. Főként a fiúk örülhetnek, hiszen testnevelés órák keretében is edzhetik testüket, karbantarthatják izmaikat. A legnagyobb figyelem a labdarúgó mérkőzéseket övezte. A tornán hat osztály csapott össze, a nyertes a 11. E osztály csapata lett.

„Nagyon izgalmas volt. Szoros meccsek voltak, mindenki a legjobb formáját hozta, és kiválóan teljesített. Örülök, hogy ilyen tevékenységekre van lehetőség iskolánkban” – nyilatkozta egy szurkoló.

A diáknappal párhuzamosan egészségnapra is sor került: diáktársaink gyakorolhatták az elsősegélynyújtást, sőt az újraélesztést is. Megismerkedhettek a dohányzás káros hatásaival, vérnyomás-, vércukorszint- és testzsírtömeg mérésen vehettek részt, illetve tájékoztatást kaptak a korszerű táplálkozásról.
Iskolánk felszereltsége pályázat révén defibrillátorral bővült, ennek használatát tanította meg Csergő László. Megtudtuk, hogy az ősembereket is foglalkoztatta az elsősegély, erre számos bizonyítékot találhatunk. Az is kiderült, hogy az állatok is képesek rá, elég csak a sebeit nyalogató kutyára vagy a halak mozgására gondolnunk sebesült bajtársaik megvédésekor. Előadónk nem győzte hangsúlyozni: a segítségnyújtó biztonsága ugyanolyan fontos, mint a sebesülté, ezért az első teendő a helyszín biztosítása, biztonságossá tétele. Ha ijedtünkben nem merünk semmit sem tenni, hívjuk fel azonnal a mentőket, és igyekezzünk az alapvető adatok (név, helyszín) mellett a lehető legtöbb fontos információt megadni a körülményekről. Minden esetben van egy protokoll, melyet tanácsos szem előtt tartani. A készülék kezelése egyébként kifejezetten egyszerű: folyamatos hangutasításokkal segíti az összezavarodott és rémült embert, akinek csak fel kell helyeznie az elektródákat a megfelelő helyre, utána az utasításokat követni. A gép kétpercenként analizál, és még a kézi újjáélesztést is segíti.
A mai gyerekek a számítógép és a televízió miatt kevesebbet sportolnak, a gyorséttermek és –ételek miatt kevesebb tápanyagban gazdag táplálékot visznek be szervezetükbe, így nagy az elhízás veszélye. Megkérdeztünk néhány tanulót.
Hogy látod, az embereknek mit kellene tenniük ahhoz, hogy egészségesebben éljenek?
Több fehérjét, gyümölcsöt és zöldséget, kevesebb zsírral és szénhidráttal teli ételt kellene fogyasztaniuk. Fontosnak találom a rendszeres testmozgást is, mint például a futást, gimnasztikai gyakorlatokat, labdajátékokat, esetleg a táncot. Nem szabad lustának lenni!
Mit teszel azért, hogy mindig fitt maradj? Változatosan étkezel? Miket fogyasztasz?
Sok folyadékot iszom, gyümölcsöt és zöldséget eszem. Próbálok változatosan étkezni: kevés szénhidrátot, sok halat, húst, fehérjét fogyasztok, a szabadidőmben pedig próbálok minél többet mozogni.
Mit gondolsz, miért kezdenek az emberek dohányozni? Milyen hatással lehet ez a szervezetre?
Ebben keresik a menekvést a hétköznapok gondjai elől. Persze mindenki tisztában van vele, hogy ezzel lassan, de biztosan tönkreteszi a szervezetét, mégis valami nem enged szabadulni ettől a szenvedélytől.
Tudod-e hogy mi a passzív dohányzás?
Igen. Mikor az ember akaratlanul is beszívja a füstöt, pedig ő nem is dohányzik.
A passzív dohányzás sokszor veszélyesebb, mint az aktív. A terhes nők esetében még inkább. Nagyobb az esély a koraszülésre, az alacsony testsúlyra, a mentális zavarokra. Magas a dohányosok halálozási száma: emiatt ma már 6,5 másodpercenként meghal egy ember. Arról nem is beszélve, mennyire káros a szén-dioxid a szervezetünkre. Megöli a sejtjeinket, minden egyes elszívott szál 34 perccel rövidíti meg az életünket. Nem szabad elhanyagolnunk magunkat és az egészségünket, hiszen rengeteg problémát megelőzhetünk ezzel. Próbáljunk minél több folyadékot bevinni szervezetünkbe, lehetőleg vizet, és pihenni, amennyit lehetséges!
Úgy láttuk, hogy a többi diáknak is tetszettek a programok. Olyan új és izgalmas dolgokat tanulhattunk, amelyeket a jövőben is hasznosíthatunk, és mindemellett még jól is éreztük magunkat.
A Páterdombi SZKI SÉTA-csapata:
Ihász Zsanett 11. E
Forgács György 11. E
Devecz Vivien 12. E
Sági Szimonetta 12. F
Simon Dóra 12. F
Farkas Tamás 12. F
Összeállította: Farkas Dorka 12. F

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: